3 idei pentru stimularea creativitatii si a simtului artistic al copiilor

3 idei pentru stimularea creativitatii copiilor

Aptitudinile artistice, talentul, creativitatea și imaginația apar la copii încă de la cele mai fragede vârste. Este sarcina părinților și a educatorilor să încurajeze și să stimuleze dezvoltarea acestora. Putem sesiza începând cu vârsta de 1 an apariția unor astfel de abilități: copilul este atent și reacționează bine la o anumită muzică, se bucură, râde când vede imagini viu colorate.

Desigur, la vârste puțin mai mari începe să cânte, să danseze, să povestească , să picteze sau să deseneze. Este bine ca atunci când vi se pare că descoperiți la copil asemenea aptitudini să nu-l copleșiți din start cu insistențele de a dezvolta ceea ce vi se pare că ați descoperit. Ar putea să apară plictiseala și rezultatul obținut să fie contrar așteptărilor dumneavoastră.

Până la a da copilul la un curs de dans, pian sau pictură, aceste aptitudini pot fi încurajate de dumneavoastră prin câteva metode simple, multe dintre aceste metode implicând jocul și jucăriile.

1. Încurajați dezvoltarea limbajului!

Lăsați copilul să vorbească, determinați-l să vă povestească ce a făcut cât ați fost plecat, sau cât a fost la școală. Răspundeți-i la întrebări, oricât de multe ar fi acestea.

Puteți implica copilul în tot felul de jocuri legate de limbaj. Astfel puteți începe o poveste, iar copilul să o continue, sau să spuneți fiecare câte o frază din poveste, astfel puteți îndruma acțiunea ca povestea să iasă destul de închegată. Citiți-i cât mai mult și încurajați-l să citească.

Încercați să creați împreuna povești după imagini colorate (exista tot felul de cartonașe cu ilustrații din povești).

Jocurile cu litere, începând de la cele mai simple (cartonașe cu litere), până la cele mai dificile (de tip scrabble) au un rol deosebit în crearea unui vocabular bogat și expresiv.

La vârste ceva mai mari încurajați copilul să țină un jurnal. Exista de cumpărat tot felul de jurnale frumos colorate specifice fiecărei vârste.

Tot la vârste mai mari, jocurile de rime sunt o opțiune bună: dați copilului un cuvânt la care el să găsească rimă, apoi puteți complica jocul, începând cu un vers întreg pe care copilul, la rândul lui să-l completeze.

2. Stimulați aptitudinile muzicale!

Puneți muzică bună copilului de când este bebeluș. Variați genurile muzicale și insistați pe cel la care vi se pare ca ați obținut cea mai bună reacție. Luați jucării care produc zgomote și jucării muzicale. Instrumentele muzicale miniaturale pot fi un prim pas către învățarea unui instrument adevărat.

Dacă copilul cântă nu râdeți de el, oricât de comic ar suna primele încercări. Încurajați-l cântând împreună cu el, lăudându-l, filmând cântecele, căutând cântece noi spre a fi învățate.

Puteți să vă jucați sau să îi dați celui mic diferite sarcini : să-și cânte numele sau anumite fraze date, să imite zgomote din natură, percuție corporală, scaunele muzicale - un joc ce îmbină muzica și mișcarea.

3. Sprijiniți talentul la desen și pictură!

Puteți începe prin a înconjura copilul cu obiecte și jucării frumoase și viu colorate.

Cumpărați-i creioane, carioci, acuarele încă de la vârste mici și învățați-l să le folosească. Nu vă supărați dacă, ocazional, suportul pentru pictură va fi peretele sau masa.

Este important să luați materiale de bună calitate și de culori diverse. De la vârste mai mari copilul poate învăța să-și combine culorile pentru a obține nuanțele dorite.

Puteți să-i cumparați carți frumos ilustrate ca sursă de inspirație. Se pot concepe tot felul de sarcini: rugați pe cel mic să ilustreze povestea preferată, să deseneze animalul preferat, familia, copacii ce se văd pe geam, să-și scrie numele folosind litere de forme comice și de culori diferite.

Tablele magnetice pe care se pot face tot felul de aranjamente sau cele pe care se poate desena și pot fi șterse sunt opțiuni bune în acest sens. Alta opțiune ar fi cumpararea de cretă colorată și realizarea unor desene pe asfalt, copiilor de vârste diferite plăcându-le în mod deosebit acest lucru.

Sigur ca nu ne dorim ca cel mic să petreacă prea mult timp la computer sau pe smartphone, însă exista destule aplicații și tutoriale de desen și pictură pe care le poate folosi, dacă tot folosește mijloacele media, măcar să le folosească într-un scop educativ.

Concluzie

Sigur, simplul fapt că un copil are talent și abilități artistice nu garantează că va avea succes deosebit sau își va face o carieră în acest sens, însă datoria dumneavoastră este să încurajați din toate puterile dezvoltarea acestor aptitudini. Chiar dacă nu va fi un nou Picasso, Mozart sau orice alt artist vă vine în minte, aceste aptitudini îi vor fi utile mai târziu, făcându-i viața mult mai frumoasă.

Dacă prin intermediul metodelor prezentate mai sus, sau prin orice alte metode sesizați că talentul copilului dumneavoastră este deosebit puteți trece la pasul următor, să îl înscrieți la un curs în domeniul respectiv, să îi cumpărați un instrument muzical adevărat sau să îi angajați un preparator personal.

Ca să vă dați seama dacă copilul va excela în respectivul domeniu mi se pare interesant să vă împărtășesc sfatul dat părinților de scriitorul Stephen King în cartea sa Misterul regelui - despre scris. El spune acolo că trebuie să urmărești copilul la vreo câteva luni de când a început un curs, să spunem de trompetă. Dacă vine acasă și lasă instrumentul imediat, iar până la următorul curs nu face decât ceea ce i s-a cerut să facă, atunci este foarte probabil că și-a pierdut interesul și nu va avea mari realizări în domeniul respectiv. În schimb, dacă la întoarcere se apucă imediat de exersat și încearcă mereu să facă mai mult decât i s-a cerut de profesor, exista o șansă ca el să aibă un cuvânt de spus în domeniul respectiv.

In orice caz, nu renuntati! Creativitatea este o abilitate foarte importanta in lumea de azi si in viitor, fiind o componenta importanta a inovatiei. Partea "innascuta" este doar un aspect al creativitatii, alaturi de experienta si motivatie. Intelegand cu adevarat aceste componente, reusim sa stimulam creativitatea atat in noi cat si in grupuri.